Doelen:
Doelgroep: In feite iedereen die op HBO-niveau mee wil denken over zijn/haar organisatie: Met name leden van College van Bestuur en directieleden, maar ook leraren die kennis op willen doen over het organiseren van schoolorganisaties zijn van harte welkom.
Groepsgrootte:
8 - 12 deelnemers
Studiebijeenkomsten
5 bijeenkomsten van een dagdeel. Tussen de bijeenkomsten door krijgen deelnemers opdrachten voor literatuurstudie en om analyses uit te voeren. Uiteindelijk maakt iedere deelnemer voor de eigen organisatie een herontwerp.
Bijeenkomst 1:
Opdracht: lezen van diverse artikelen
Bijeenkomst 2:
a. parameters van arbeidsdeling
b. het cultuurkwadrant
Opdracht: maken van een analyse van de eigen organisatie
Bijeenkomst 3:
Ontwerpen van de schoolorganisatie m.b.v. het integraal ontwerpmodel.
Komen tot een grof ontwerp:
Opdracht: maak een grof herontwerp voor de eigen organisatie
Bijeenkomst 4:
Van grof ontwerp naar verfijning:
Opdracht: herontwerp je eigen organisatie naar het ideale plaatje.
Bijeenkomst 5:
Van ideaal ontwerp naar een realistisch ontwerp.
Verkenning van belemmeringen om het ideaalplaatje te hanteren en verkenning van mogelijkheden om tot een realistisch ontwerp te komen.
Opdracht: uitwerken van een analyse en ontwerpnotitie op basis van de uitwerkingen van de afgelopen bijeenkomsten.
SBU
32 uur
Afronding
Iedere deelnemer krijgt in een persoonlijk gesprek feedback op de uitgewerkte analyse en ontwerp.
Certificaat van deelname.
Dit traject is opgenomen als bron bij het prorfessionaliseringsthema Regie en Strategie van het schoolleidersregister PO. Dat houdt in dat dit traject gedeeltelijk aansluit bij het genoemde thema en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling op het thema van informeel leren.